ايران بزرگ
اينترنت ايراني هم تحريم شد
با از سرگيري دور جديدي از تحريم‌هاي بين‌المللي آمريكا عليه ايران، روند تحريم‌ها به فضاي اينترنت هم كشيده شده است به‌طوري‌كه در هفته گذشته ياهو و مايكروسافت در اقدامي غيرقابل منتظره ايران را از فهرست خدمات‌دهي خود خارج كردند. ياهو در بيانيه‌اي اعلا‌م كرد كه به منظور پيروي از محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي آمريكا بر ارائه خدمات به كشورهاي خاص، در خدمات‌دهي خود تجديدنظر مي‌كند.

اين شركت افزوده است: براساس اين سياست، كاري را كه در حال حاضر انجام مي‌دهيم، اين است كه ثبت‌نام‌هاي(ايميلي) كشورهاي مشمول اين محدوديت را نپذيريم.

گرچه مايكروسافت هنوز به طور رسمي در اين رابطه اظهارنظري نكرده است اما شواهد امر نشان مي‌دهد كه نام ايران از فهرست خدمات اين غول نرم‌افزاري نيز خارج شده است.

در اين ميان گوگل كه تقريبا در بسياري از موارد زير بار چنين دستوراتي از سوي مقامات آمريكايي نرفته است، هنوز ايران را در فهرست خدمات خود دارد و اعلا‌م كرده است كه گمان نمي‌كند حفظ نام ايران در فهرست كشورهايش، ناقض اين تحريم‌ها باشد و شركت خدمات اينترنتي <گوگل> به عنوان يك گزينه براي كاربران جي‌ميل ايراني باقي مي‌ماند.

براساس برخي اطلا‌عات غيررسمي و مستند نيز شنيده شده كه آمريكا برخي از ‌IP هاي ايران را نيز مسدود كرده است و با استفاده از آنها امكان دسترسي به برخي سايت‌ها وجود ندارد.

با وجود تنش‌هاي بسياري كه بر سر مسائل هسته‌اي ايران وجود دارد، ايالا‌ت متحده با اعمال برخي تحريم‌ها قصد دارد تا فشار عليه ايران را افزايش دهد تا آنطور كه مي‌خواهد مذاكرات هسته‌اي را به نفع خويش پيش ببرد.

در همين راستا علا‌وه بر تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي، به محيط اينترنت نيز ورود پيدا كرده است و با استفاده از اين ابزار اطلا‌عاتي كه امروزه به يكي از اركان توسعه كشورها مبدل شده، قصد دارد تا عرصه را بر ايران تنگ‌تر كند.

سلطه آمريكا روي فضاي مجازي در حالي در روزهاي اخير شكل متفاوتي به خود گرفته است كه در روزهاي برگزاري اجلا‌س جامعه جهاني اطلا‌عاتي، موضوع حاكميت اينترنت و تسلط و اداره اينترنت توسط اين كشور، يكي از داغترين موضوعات اين اجلا‌س بود.

گرچه اين اجلا‌س قصد داشت تا حاكميت اينترنت و فضاي مجازي را از دست آمريكا خارج كند، اما عليرغم متفقالقول بودن بسياري از كشورهاي دنيا بر سر اين موضوع، اين مساله بي‌نتيجه ماند و همچنان اين كشور علا‌وه بر سلطه بر دنياي اينترنت و غول‌هاي اينترنتي، قصد دارد تا افسار بزرگترين غول‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري دنيا را تحت‌تاثير خود قرار دهد.